מפתחי Front end: מה זה – והאם כדאי לעבוד בזה?

מפתחי Front end

אם אתם מתעניינים בקריירה בעולם ההייטק, סביר שכבר הבנתם שהוא עמוס לעייפה במונחים מיוחדים. הכוונה למונחים מסתוריים כמו טרנספורמציה דיגיטאלית או מונחים טכניים באנגלית, כמו למשל front end. מה זה בכלל? מה זה אומר, להיות מפתח פרונט אנד? ומה צריך לדעת לגבי הכשרה ומציאת עבודה בתחום התמחות זה? אלה כמה הסברים בסיסיים בנידון:

קצת רקע

לפני שנסביר על פיתוח פרונט אנד, מה זה בכלל פרונט אנד? "קצה קדמי" – אוקיי, אבל של מה? בתמצית, ניתן להסביר זאת כך: מערכת מחשב ממוצעת, היא מורכבת למדי. נאמר שאתם יושבים מול המחשב ומשחקים בטטריס. מה שאתם רואים על הצג וכל האינטראקציה הישירה שלכם עם המשחק – את זה נהוג לתאר כ-front end של המערכת. מאחורי הקלעים, יש למעשה עוד שכבות רבות של תוכנה וחומרה. ההקלדות שלכם למשל, מעובדות דרך מערכת ההפעלה, שמעבירה את המידע לתוכנת הטטריס, שמבצעת חישובים שונים ובהתאם להם מעדכנת את המוצג על הצג. את השכבות הנסתרות האלה, שהן הקצה השני של המערכת אם תרצו, נהוג לכנות back end. מטבע הדברים, יש מאפיינים שונים של עיסוק ב"קצה" זה או אחר. אם תחפשו עבודה בתחום זה, תראו שמודעות דרושים  front end מוצגות בנפרד ממודעות דרושים back end. אגב, בתחום התקשורת והרישות, מקובלת חלוקה לשרתים ו"לקוחות". את הלקוחות (clients) ניתן להציג כפרונט אנד של מערכת רישות כזו ואת השרתים כבקאנד. ניתן לתמצת זאת כעקרון, בכך שפרונט אנד עוסק בממשקי משתמש ובשימוש בהם. בקונטקסט רחב יותר, פרונט אנד וגם בקאנד, הם חלק מ"פיתוח מקצה לקצה", אשר מכונה לעתים פיתוח full stack.

במה עוסק מתכנת פרונט אנד?

על קצה המזלג, נציין כי מתכנת פרונט אנד עובד עם דפדפנים, מערכות הפעלה, סביבות מיוחדות של תוכנות ספציפיות ועוד. כל מה שמשתמשי מחשב נמצאים איתו באינטראקציה ישירה. מבחינת אופן הפיתוח, ישנו דגש על שפות פיתוח מסוימות וכלים מסוימים, יותר מאשר על אחרים. JavaScript למשל או ריאקט.

הדרישות

ברור שלפני הכול, אתם צריכים להיות מיומנים בתחום עצמו, כלומר ללמוד זאת היטב ולהיות בקיאים במושגים חשובים מעולם פיתוח התוכנה. אידיאלית, תואר במדעי המחשב יהיה הבסיס הטוב ביותר לכך. הוא ללא ספק יספק לכם יתרון בקבלה לעבודה. אין זאת אומרת, שחייבים תואר בכדי לעבוד כמפתח פרונט אנד. ישנם קורסים שמכשירים לתחום זה, בדגש על רכישה מהירה של המיומנויות המעשיות וקבלת ניסיון בסיסי בכך. אפשרות נוספת, היא ללמוד לבד. יש כיום מקורות רבים של קורסים דרך האינטרנט, אשר חלקם ברמה גבוהה מאוד. קורסים אלה, לא בהכרח מתקיימים במועדים ספציפיים, אלא את חלקם ניתן לצרוך בזמנכם החופשי. גישה זו מספקת גמישות מעולה, כך שתוכלו ללמוד את התחום אפילו במקביל לעבודה אחרת.

איך מוצאים עבודה?

מציאת עבודה בתחום זה, דומה למציאת עבודה בהייטק בכלל. ראשית, אתם צריכים להיות מוכנים ברמה הטכנית, כפי שהזכרנו קודם לגבי הדרישות. שנית, כדאי להכיר את תהליכי הקבלה לעבודה בהייטק ולהיות ערוכים להם, כולל ראיונות ומבחנים שונים. לאחר מכן, תוכלו לחפש עבודה במגוון רחב של ערוצים, כגון מודעות דרושים וחברות השמה (לגבי שני אלה, ראו למשל האתר של חברת דיאלוג), אתרי חברות ספציפיות וברשתות חברתיות. שימו לב גם לערוצים המיוחדים יותר, של גישת "חבר מביא חבר", עבודה דרך גופי ההכשרה, הסתייעות במומחי השמה עצמאיים ואף בירידי תעסוקה.

לסיכום

לא חסר ביקוש לנושא זה ולא נראה שהמצב ישתנה בקרוב. הרי ממשקים מול משתמשי מערכות מחשב דרושים תמיד. לכן, לכל מי שהכיוון שלו הוא פיתוח, בהחלט כדאי לשקול גם את מקצוע פיתוח הפרונט אנד.

נגישות